Definici jevu morální paniky můžeme jasně a stručně najít ve wikipedii. A uznejte, že současný "pozor online pedofil!" hype na tuto definici sedí, jako pověstná pérdel na hrnec.
Morální panika je reakce sociální skupiny založená na falešném nebo přehnaném dojmu, že chování nějaké jiné skupiny (většinou minoritní skupiny nebo subkultury, tzv. folk devil) je nebezpečně deviantní a je hrozbou pro společnost. Často se také uvádí jako „epizoda, stav, osoba nebo skupina osob“, která byla nedávno „popsána jako hrozba pro sociální hodnoty a zájmy“.[1]
Taková panika je obecně posilována médii a jejich sociálními tématy,
......
Tento termín poprvé použil Stanley Cohen v roce 1972, aby popsal mediální reportáže o modech a rockerech ve Spojeném království v 60. letech 20. století. Faktorem v morální panice je „zesilující spirála“, fenomén popsaný mediálními kritiky jako zvětšující se cyklus reportáží o určité kategorii asociálního chování nebo dalších nežádoucích událostí.
Samozřejmě, Morální panika není novým jevem, jen dostala relativně pozdě své jméno. Ale jinak je s námi od středověku a možná ještě déle.A i když se takovéto paniky tehdy šířily jen prostředky a způsoby danými svou dobou, stále nám zanechaly mnohá poučení. A jak nás učí historie, vždy z morální paniky mají někteří prospěch, mnozí se na ní docela dobře vezou a profitují. A mnozí využívají k tomu, ab\y skryli svůj holý zadek a máslo na své hlavě a nebo pomocí manipulace s emocemi a morálkou davu získali MOC.
Tak například vrcholný středověk měl svou morální paniku v podobě Chiliasttického hnutí, věřícího, že s rokem 1000 AD nastane kýžený konec světa, kdy tady Bůh konečně vymete ten augiášův chlív. A je nutno se ne to připrait. Odříkáním, zbožností, ale i tím, že pobijeme všechny kacíře a osvobodíme Svatou zemi.
Pozdější středověk měl svoje Maleus Maleficarum, kladivo na čarodějnice, které argumenty vyvrátilo dříve zažitý pohled církve, že čarodějnictví je klam. Morální paniku mezi lidmi, kteří v této drsné době mezi válkami , epidemiemi a neúrodami, neměli nic, než víru v Boha. V té době lidé potřebovali vysvětlení, proč se děje to zlé, když Bůh je přeci dobrý a vládce se o nás stará. Ruku v ruce s morální panikou, že se v okolí děje něco, co odporuje Boží vůli, co brání spasení a ztěžuje lidem svou špatností již tak tvrdý život, potom šel STRACH. Ten je vždy nedílnou součástí každé morální paniky.
A to dokonce strach dvojí. Ten první STRACH, že se člověk stane TERČEM onoho zla. Že bude vydán napospas ďáblu (ať tím ďáblem jest zrovna kdokoliv židi, Bolševici, zednáři, komunisti, homosexuálové, buržousti, maloměšťáci, šlechta, pedofilové hipísáci, rockeři, satanisti, podvratné živly a kdoví co všechno, zkrátka každý, kdo myslí, cítí, souloží, nebo jen vypadá jinak ).
Ten druhý STRACH a možná že ten horší, je strach s toho, že BUDU ZE ZLEM ZAMĚNĚN. S toho, že budu označen za příslušníka či sympatizanta "té zlé skupiny". Ostrakizován, vyloučen ze společnosti, ponížen před svým sociálním okolím a s rozpadnutými všemi vazbami k blízkým i společnosti. Pro člověka, který je s podtaty tvor společenský, je právě toto ta největší noční můra.
Pod vlivem toho prvního STRACHU hledají lidé ui mocných (tehdy u církve) OCHRANU přede zlem. Prohlubuje se tak míra akceptace mocných obyčejným plebsem, stoupá loayalita. Co na tom, že se klér se obžírá, kupčí s odpustky, šukaj první ligu a navzájem se vraždí a tráví. Jen když nás ubohý lid ochrání před ďáblem a jeho pohůnky.
Pod vlivem tohoo druhého STRACHU pak lidé mávají mávátky v průvodech, píšou hromadné dopisy s žádostí o provaz pro Horákovou a Slánského a nebo se na netu předhánějí v co nejkrvaějším a nejbrutálnějším způsobu, jak by neutralizovali kohokoliv ze skupiny "těch zlých". Pod jeho knutou lidé nepřemýšlí, ale s nejvyšší horlivostí staví šibenice, zapalují hranice ať už s lidmi, nebo s knihami, kopou masové hroby a pouští Sarin či Cyklon B. A to vše proto, aby okolí ostentativně ukázali, že přece ONI patří "k těm dobrejm a hodnejm".
A tak si z Historie, která jest učitelkou života, připomeňme třeba jen pana Bobliga z Edelstadtu, který uměl onu morální paniku v Losinském (a před tím v Niszkém) pasntví přetavit ve slušnou kopu majetku, připomeňme si morální paniku v Severoamerickém Salemu, která je zvláštní tím, že jde na obě strany...
A teď pujde do tuhého. v 19. století, století páry, pokroku, průmyslu, kdy věda objevovala každým dnem nová technická a chemická zákoutí přírody, genetiku nevyjímaje, se jako důsledek učení o evoluci zrodila morální panika z toho, že genom lidstva upadá, že jej zaplevelují kriplové a lidé s nekvalitním genomem. Tahle morální panika dala vzniknout "sociálnímu darwinizmu", hlásajícímu, že pavědě zvané eugenika. Od kastrací, interenací, zabíjení postižených a tak dál nám to morální panika dotáhla až k učení o nadfřazených rasách a k již zmíněným plynovým komorám ke genocidě celých "méněcenných" etnik a národů.
Dvacáté století a první světová válka pak ukázala důležitost propagandy, s jakou je nutno kontrolovat masy, aby se poslušně navzájem pozabílely, jak se to hodí. A od doby, kdy to v Německu převzal strýčk Goebels, dostala morální panika naprosto jiný rozměr.
Vždyď na čem jiném postavila Hitlerova NSDAP svoje vítězné tažení k moci, než na sérii dobře postavených morálních panik? Panice, že židé užírají poctivým němcům chleba, například. Panice o nebezpečí komunizmu Ve vnitrostranické morální panice zvané Noc dlouhých nožů byli vyvražděno velení SA manů. V jiné morální panice hořely synagogy, byly rozbíjeny se židovské obchody a tak dál v rámci tzv křišťálové noci.
Specifickou, ale dokonalou ukázkou užití morální paniky je požár Říškého sněmu. 27. února roku 1933. Pomiňme to, že se dodnes z určitostí neví, kdo vlastně Říšský sněm zapálil. Ovšem požáru onoho symbolu Německé demokracie bylo Nacisty mistrnně využito k likvidaci demokracie jako takové. V nastalém pocitu ohrožení a morální paniky se Němci bez protestů nechali zbavit prakticky veškerých svých lidských práv a ještě s radostí.
Okamžitou reakcí bylo vydání Reichstagsbrandverordnung (Dekretu o požáru Říšského sněmu) prezidentem von Hindenburgem, který omezil mnohá lidská práva. První ze šesti článků dekretu pozastavil do odvolání platnost sedmi článků německé ústavy, týkajících se osobní svobody, svobody projevu, svobody tisku, práva shromažďovacího a telefonního a poštovního tajemství. V dalších článcích dekretu byly například převedeny některé pravomoci spolkových zemí na ústřední vládu (wikipedia)
Dnes už na tom nejsme tak hardcore.Morální panika slouží spíše k zakrytí a odvredení pozornosti od akutních problémů a od lidí, ktří sami mají máslo na hlavě.
Morální panika kolem kuřačky prezidentského PKD (Pánského koženého doutníku) Moniki Lewinské, to zděšení prostých Američanů, že by jejich prezident mohl mít penis, a to dokonce funkční a použitelný, tak spolehlivě přikryla a zamaskovala aféru společnosti Enron, sahající na nejvyšší místa, přestože se tehdy podařilo vykukům a šmejdům ožrebračit o životní úspory pár milionů Američanů.
Morální panika kolem útoku na škole ve Skotském Dunblane docílila naprosté odzbrojení Anglického obyvatelstva, kde postupně, krom zbraní, zakázali prakticky cokoliv, co by šlo použít jako zbraň - a tudíž k sebeobraně. Což neznamenalo zvýšení bezpečnosti obyvatelstva, ale naopak, zločinnost dorostla takových rozměrů, že Britové zvažují k jejich kontrole povolat armádu. Dobrej výsledek dozajista dobře míněné morální paniky, viďte..
Morální panika kolem teroristických útoků v Paříži vedla k vyplodění naprosto nesmyslné Evropské zbraňové směrnice.
Morální panikou se teď zmítá Nový Zéland po tom, co jakýsik magor vystřílel na Novém zélandu mešitu. Samozřejmě, nikdo si nedovolí nesouhlasit s utažením šroubů (zabavení zbrqaní všem), jde přeci o naše BEZPEČÍ.
Jen hodinu před tím, než měl v TV vystoupit Francouzský preztident Macron a v reakci na intenzivní protesty hnutí Žlutých Vest oznámit zásadní ústupky z vládní politiky, rozkvetl na střeše katedrály NotreDame ohnivý kohout. To je mi ale náhodička, viďte.
Netřeba ani dodávat, že vlna morální paniky (vždyď ohrožen jeden ze základů Evropské kultury) přinesla dary mnoha milionů euro, a pro Marcona jistě palčivý problém Žlutých vest, odsunula někam dáááleko (a hluboko) do pozadí.
Ale vraťme se do české kotliny. 14. Května DVTV anoncovala dokument "V síti" režisérského dua Vít Klusák – Barbora Chalupová. 15 května na to reagovalo idnes videem a celou baterií článků o onlineb "pedofilech" "VIDEO: Já, zvrhlý pán internetu. Reportér odhalil, jak predátor loví děti"
A MORÁLNÍ PANIKA NAPLNO VYPULKA, stačí si přečíst diskuze a komentáře. Nebudu rozebírat, proč mi to celé připadá přitažené za vlasy, bylo by to na další blog, nicméně z komunikace vyplývá, že dotyčný "úchyl" snad ani nepoužíval mozek. Ale budiž.
Dá se nyní očekávat, že tu bude takových článků stále víc a víc. Budou převládat články, cílící na emoce, nikoliv na fakta. Bude se tolerovat agresivita davu (všimli jste si, že pod články o pedofilech z xchatu v rozporu s pravidly ZUSTAVAJI příspěvky, píšící o excesivním násilí a dokonce zabití ? ). Lid bude morálně pobouřen bouřit, požadovat, u vrchnosti hledat ochranu. Probírat věc a diskutovat o ní. Zaměří se na tento problém A všechny ostatní téměř zmizí. A že jinak těch problémů máme v politice požehnaně.
A zatím jim, bez povšimnutí, za zády, tiše projede nějaká politická levárna .O co tady jde ?
O vytvoření souhlasného "pozadí" pro nějaký megadotovaný projekt?
O přípravu, na rozsáhlé šmírování a cenzurování Internetu, kde se prakticky jen hledá vhodný konsenzus, pod kterým to realizovat, aby se veřejnost nebouřila ? (A pamatujte na Reichstagsbrandverordnung o pár odstavců výše !)
O rozptýlení pozornosti davu před Evropskými volbami ?
O zakrytí aktuálních problémů, kixů a másla na hlavě součastných politiků ?
Odstartujeme hysterii a hon všech na všechny pod rouškou boje proti pedofilii. A masové hysterie, té se bojím víc, než prasáků.A už nebude vadit, namátkou, že máme trestně stíhaného premiéra, už nebude vadit komunistická mlátička lezoucí kamsik Doněckému separátu, ani to že máme na hradě Čínského šaška nebude vadit. To vše teď projde na druhé koleji, téměř NEPOVŠIMNUTO. Protože tu bude velké téma...BEZPEČÍ našich dětí.
Co na tom, že lze pochybovati o tom, zda bezpečnost dětí byla tím skutečným motivem těm, kteří onu morální paniku dnes zpoza kulis spouštějí a řídí.
PS: Všimli jste si vůbec, kdy měla Česká republika obdržet zprávu auditu, zdali je premiér Andrej Babiš ve střetu zájmů ?
Závěrečné zprávy z rozsáhlého auditu, který v minulých měsících prováděla Evropská komise v České republice kvůli možnému střetu zájmů premiéra Andreje Babiše, připraví příslušná ředitelství EK do 15. května. Praha pak bude mít dva měsíce na reakci. Novinářům to po pondělním uzavřeném jednání výboru pro rozpočtovou kontrolu europarlamentu s komisařem EU pro rozpočet Güntherem Oettingerem řekl europoslanec Tomáš Zdechovský.
(zdroj )
To je ale náhodička, viďte...