A pro ty, které to minulo, tak vězte že:
Internetový obchod a mobilní aplikaci, díky nimž si motoristé budou moci zakoupit a ověřit nové elektronické dálniční známky, zajistí společnost Asseco Central Europe. Ta za vytvoření systému a jeho čtyřletý provoz dostane zhruba 401 milionů korun bez DPH. V úterý o tom informovalo ministerstvo dopravy.
Stát rozdělil systém elektronických dálničních známek do několika částí. Vybudování a provoz internetového obchodu a aplikace je jednou z prvních částí, která zná provozovatele. Stát ho vybral bez veřejné soutěže
Cože ? 401 milionů za eshop? Zakázka byla zadaná bez výběrového řízení (malá domů ?) Zajímavé podrobnosti také přináši facebooková stránka "Hlídač státu" , který už věci jmenuje pravými jmény.
A já se nedivím, že některým lidem prostě došla trpělivost, a rozhodli se státu dát lekci, a především ukázat jak z vysoka jsou mu lhostejné prostředky, které od dańových poplatníků vyždíme.
A rozhodli se STÁT pořádně ztrapnit. Na linked-in profilu Tomáše Vondráčka se objevila následující veřejná výzva , která se mezitím lavinovitě šíří po sociálních sítích.
VEŘEJNÁ VÝZVA! Rozhodli jsme se, že přístí víkend zorganizujeme veřejný hackathon a celý systém eshopu na dalnicni znamky zdarma naprogramujeme, sputíme a v pondělí nabídneme státu za účasti médií! Chceme dokázat, jak absurdní je zadat zakázku za 401 milionů, když to pár schopných lidí dokáže udělat za víkend. Bude to drama! :)) Postupně budu sdílet více informací,až bude jasné, kde se registrovat a jak můžete pomoci. Tato zakázka musí být zlomová, ať už dopadne jakkoliv. Už nikdy se k našim společným penězům nikdo nesmí chovat tak, jak nyní předvádí stát!
Ano. Ti lidé se rozhodli ukázat, že mnohamilionovou IT zakázku, kterou stát bez výběrového řízení zadal jakésik firmě za 400 míčů, dokážeč parta schopných lidí napsat ZA VÍKEND.
Což, jestli se jim to podaří (a vzhledem ke kolibřímu rozsahu toho, co je potřeba, bych to i věřiol, že se teamu schopných programátorů povede), je pro stát obrovská OSTUDA Podobnou lekci ovšem politici i ouřadové potřebují jak to pověstné prase drbání.
Skeptik si sice řekne, že v ceně 400 mega je čtyřletý provoz a zajištění podpory. Ale i přes to je častka nejméně desekrát vyšší, než by měla být. Ostatně, jednou z reakcí na sociálních sítích je i vyjádření lidí, kteří se tvorbou eshopů opravdu zabývali, pan Jiri Hlavenka
Kdysi jsem měl podíl v největším producentovi e-shopů v ČR, ostravské firmě NetDirect. Naprogramovali, zprovoznili, rozvíjeli, udržovali jsme tuším přes 3000 eshopů, včetně těch největších v ČR, na Slovensku, v Polsku a v Německu. Eshopy s desítkami tisíc položek, s integrací na SAP, na cokoli si vzpomenete. Eshopy s konfigurátory autodílů (jedna z nejsložitějších problematik vůbec), eshopy online napojené na desítky dodavatelů s automatickou aktualizací sortimentu a cen, dropshipping. Eshopy s digitálním zbožím (tj. něco podobného jako je níže). První ehop Alzy byl dílem našich lidí. Všechno co si vzpomenete.
CELKOVÉ tržby firmy za celou dobu, kdy jsem tam byl, se ani neblížily níže uvedené částce pro jeden eshop s třemi sortimentními položkami.
Ano, jednou fakt bude líp. Ale nevím jestli se toho dožiju.
Tak schválně, vezměme si na pomoc selský rozum počítejte se mnou. Podklady přinesl idnes:
Systém by měl být podobný se slovenským: řidič si přes internet koupí roční známku pro svoji registrační značku a kamery umístěné na mýtných branách ho vyfotí. Systém zjistí, zda je u značky zaplacen poplatek. Pokud ano, fotku smaže. Pokud zjistí jízdu bez zaplacení, celníci zahájí správní řízení. Novinkou je i to, že řidič už nebude muset vozit doklad o pořízení známky.
Roční 705 120 752 629 47 509 6,74 Měsíční 17 247 18 753 1 506 8,73 Desetidenní 38 144 42 082 3 938 10,32 Celkem 760 511 813 464 52 953 6,96
Ročně se prodá ca 800 000 ročních dálničních známek. Dejme tomu, že si ca 10 procent lidí si je pořídí přes eshop, že roční známku má smysl kupovat jen první tři měsíce (90 dní) , vychází mi necelých 900 transakcí denně na celoroční DZ.
Prodej desetidenních a měsáíčních známek pak je - za předpokladu, že si tyto krátkodobé přes eshop koupí až polovina řidičů, celých gigantických 83 denně Tedy dá se očekávat zátěž do 1000 transakcí/den. Na nákup serveru, který obslouží 1000 transakcí denně rozhodně nejsou potřeba stamiliony, s trochou dobré vůle by to zvládlo i lepší stolní PC. Ale ať nežeru. 1 milion korun. Druhý záložní server další milion. Prostor v datacentrech (se všemi službami - záložní konektivitu, záložní zdroje etc) dnes není drahý tak mega ročně. . Zatím jsme na 6ti milionech.
Dejme tomu, že každá desátá transakce bude problémová. To znamená nutnost obsloužit 100 support callů denně. to jsou ca 4-5 lidí, opět at nežeru, v mzdových nákladech za 50 tisíc/měs. To je 12 milionů. K tomu jedne šéf, jedne ajťák a jedna sekretářka, dejme bajlajfik tomu další 6 milionů.
takže jsme na 24 milionech korun na 4letý provoz.
Jeden produkt (dálniční známka), tři jeho varianty. Platební brána (tu poskytují většinou banky jako hotové řešení, která se jen integruje do skriptů). Posílání SMS a mailů. A export dat do nějakého formátu, kterému rozumí kontrolující mýtné brány, popřípadě archivace pro orgány. Opravdu mi někdo chce tvrdit, že k tomuhle fakt potřebuje vývoj za 377 milionů korun ??
Každopádně, já osobně držím autorovi této výzvy, i teamu, který k její realizaci sestaví všech 10 prstů, aby se jim jejich cíl povedl a ten funkční eshop za ten jeden 400 milionový víkend státu a úředníkům skutečně představili, ať se ouřadové chytnou za nos. A posléze za zadek po tvrdém dopadu tímtéž na dlažbu!.
Protože mrhat takovýmto způsobem penězi daňových poplatníků, je zkrátka nepřípustné.